|
Критика в Мрежата срещу конкурса за web-дизайн. Агенция "Фокус" се отказва от наградата. (3-11-2002)
Приключилият на 1-ви ноември 2002 г. конкурс за най-добър уеб-сайт бе подложен на унищожителни критики в Мрежата.
Организаторите самопровъзгласиха наградите за "Оскар"-и на българския Интернет, но отнесоха обвинения за нагаждачество и странни решения. Дори мотото на "конкурса" бе противоречиво - "Бъдете Уникални, не копирайте" (б.р. правописът е запазен). Така се призовават участниците да не копират, т.е. плагиатстват, но "наградите" са обявени за копие на "Оскар"-ите.
Вижте някои от коментарите в клуб "Web дизайн и html" на dir.bg.
Според един от участниците във форума (повечето автори са се подписали) "колкото и безпристрастно да се опитвам да погледна на този конкурс, пак нещо му куца. Може би причината е че половината жури хал хабер си няма (имам един познат в журито и ме светна)."
Друг автор твърди, че номинираните сайтове (с малки изключения) са абсолютен SHIT..."
Интернетаджиите споделят, че не са били спазени дори самите правила на "конкурса" и то от самите организатори. За пример се дават сайтове, които са изработени от АБЦ Дизайн и не само са били номинирани, но и са "спечелили" награди.
Според участник в екипа, създал сайта на Агенцията за застрахователен надзор, дори не се били хабили да мислят речи за награждаването, защото било ясно кой ще спечели наградата. Яснотата идвала от факта, че в същата категория на "конкурса" участвал сайта на Софийска община, създаден от АБЦ.
Уеб-дизайнери споделят, че "конкурсът" се е превърнал в тържество на меркантилния дух.
Според тях излъчването на конкурса по Канал 1 на БНТ се дължало на факта, че самият сайт на БНТ получи наградата на "Майкрософт" за най-добър дебют. При съобщаване на наградения сайт на БНТ и при появата на шефа на българския клон на корпорацията, сред публиката спонтанно се разнесоха дюдюкания и освирквания. Според присъствал на мероприятието "наградата за дебют е заради това, че БНТ първи са купили Microsoft Content Management Server, който, представи си, струва някакви си $40`000 - какво му плащаш? Особено когато не го плащаш от джоба си!"
Критика отнесе и втората награда на "Майкрософт", дадена на самите организатори от АБЦ за това, че са организирали "конкурса".
"Наградата" за най-посещаван сайт получи варненски портал, което буди сериозни съмнения в методиката при броенето на посетителите, доколкото във Варна се намира нищожен процент от всички Интернет-потребители в България.
Други странни решения включват:
- телевизия "ММ", която получи награда за корпоративен сайт, вместо да участва в категорията "електронно издание"
- сп. "Егоист", което получи наградата за развлекателен сайт, а не бе номинирано като медиен сайт.
- номинирането от журито на сайта на Технологическо училище "Електронни системи" в категорията "Институционален сайт".
Съмнения относно качествата на конкурса възбуди и номинирането на "българската страница за астрономия" в категорията "електронни издания"?!
Сериозни критики са отправени и към съорганизаторите от PriceWaterhouseCoopers. Един от участниците твърди, "самият факт, че позволяват на организаторите не само да номинират, но и да връчват награда сами на себе си, още повече при положение, че на сайта е написано, че нямат право да го правят е ДОСТАТЪЧЕН ПОЗОР.." Според него "независимо от световната си репутация в България" те работели по български".
Общото впечатление е, че алтернативният конкурс на АБЦ е бил организиран добре - медийно, но като крайни резултати "наградите" са били раздадени без обективна преценка.
Конкурсът е обявен като алтернативен, защото първият такъв и безспорно авторитетен конкурс бе организиран от Студентското общество за компютърни изкуства - СОКИ (www.scas.acad.bg/forum) най-малко 2 години преди на сцената да се появят АБЦ. През миналия месец СОКИ продължи самостоятелно да оценява и награждава най-добрите уеб-сайтове. Партньорите им са dir.bg, abv.bg, радио Fresh и др. В Portal.bg сме публикували материал по темата portal.bg/news.php?cat=main&read=20021710001&back=ok
Най-големият скандал на конкурса се заформи около отказа на новинарската агенция "Фокус" да получи наградата на журито за електронно издание на годината.
Собственикът на "Фокус" обяви, че я отказват заради регистъра. Агенцията се наложи да смени Интернет-адреса си от focus.bg на focus-news.net поради това, че регистърът на имена в областта .bg е спрял поддръжката на българския й адрес.
Независимо от отказа на "Фокус" да получи наградата, сайтът стои вписан сред "спечелилите" на адреса на АБЦ.
Крайното впечатление е, че "конкурсът" - независимо от някои добри моменти и безспорни постижения на наградените сайтове - е продължил традицията да създава повече напрежение и противоречиви чувства сред интернетаджиите.
Надеждите на всички са, че през следващата година няма да има нужда от алтернативен конкурс, а в рамките на 15-ото издание на "Компютърно пространство" ще има един-единствен конкурс, който да се ползва с доверието на цялата Интернет-общност.
Вижте още:
тук
и
тук
(CC)
Тези статии (но само тези, които са собствено производство на Portal.bg или са от други сайтове със същия лиценз) могат
да се използват при условията на Криейтив комънс.
Прочетете лиценза за повече информация.
За нас | Реклами | Интернет - новини | Статии | Архив
Към главната страница
|
|
|