|
На кого пречи free–то в Интернет? (22-8-2002)
Изглежда free download-ът е трън в очите само на музикалните лейбъли. Отделните изпълнители не споделят мнението, че любителите на безплатна музика тотално заобикалят пазаруването на легални CD-та.
Както пише в есето си изпълнителката Джанис Ян, откакто парчетата и са станали достъпни free в Мрежата, продажбата на нейни записи с платени права е скочила с 300 процента.
Всъщност, порблемът има две страни. Когато Metallica подеха атака срщу Napster, позицията им бе донякъде оправдана от факта, че са музикална институция и парчетата им (а и концертите им) биха се обезценили, ако всеки можеше да ги има без пукнат цент.
Metallica обаче продават за милиарди долари; малките изпълнители - не.
Ян си е направила труда да проучи становищата на представители на звукозаписния бранш и на изпълнителите чрез разпращане на електронни писма. Според изявленията на издателската корпорация NARAS, тегленето на музика е “провал за продажбите”, “пречка пред музикалната индустрия” и “съкращаване на печалбите”.
Истината е, че Интернет е чудесна “зарибяваща среда” за маргинални или много талантливи, но много неизвестни изпълнители. За изпълнители, които свирят през вечер през 20 фена например в малък клуб в Южна Индиана, Интернет е най-космополитната среда , на която могат да разчитат не само с идеална, но и с меркантилна полза.
Това е начинът им да се измъкнат от ъндърграунд статута си. Просто повече хора започват да търсят новите им неща, да се интересуват от тях и да си купуват албумите им.
Да не забравяме, че след феновете винаги пристигат и продуцентите с договорите и парите.
Според Ян, свободният доунлоад е полезен не само за изпълнителите, но и за представителите на индустрията. Те непрекъснато убеждават в обратното. RIAA надава вой, защото и е по-изгодна схемата “по цент на клик”.
Джанис Ян обяснява в свое интервю, че сайтът и www.janisian.com има 75 хил. посещения годишно.
Докато Napster е съществувал, уеб адресът е достигал до 100 хил. посещения за месец и то от хора, които са си свалили нейните парчета “Society's Child” или “At Seventeen“ безплатно. Харесали са ги. После са поискали да научат повече за самата Джанис и за другите и парчета.
От 100-те души, които са и пратили мейли , 15 са си купили по –късно CD-та от магазина. Да не споменаваме нарастналия брой посещения за концерти на живо.
Всъщност, това е по-голямата полза от разпространението на безплатна музика. Хората решават, че даден изпълнител им харесва и по-късно пожелават да го чуят на живо. И това вече носи реални доходи.
Другият проблем на продуцентите е, че Интернет върши тяхната работа като популяризира до необределен брой хора нечии песни, без това да има отношение към разпространителски им или PR –стратегии, за които те сключват договори и естествено искат пари.
“Аз не защитавам нерегламентирания download , без отчитане на ползите за изпълнителите. Не казвам, че защитата на авторските права е вятър работа и не оспорвам правото на RIAA да събира печалби. Дразня от факта, че много изпълнители и записи си остават без официално издаване и единственото място, където могат да бъдат намерени бе Napster, където самите те или някой запален фен ги е качил.”
“Бих искала да знам кога ще спре истерията на RIAA, която за миналата година отне бюджет от 45 млн. долара за лобиране сред управляващите среди, докато индустрията непрекъснато размахва аргумента, че няма пари”, казва още Джанис.
Най-върлите меломани всъщност използват Интернет, за да прослушат музика, която не биха могли да намерят в официалните музикални магазини, или която просъществува много за кратко. Ако целият MP3 контент в Интернет стане платен, никой няма да дава по 15 долара само за да експериментира със супернеизвестна, но много качествена група. Е, вероятно това ще правят шепа ексцентрични ценители....
В антипиратската истерия се забравя, че основният начин за изпълнителите да получат някаква известност и да популяризират продуктите си е като просто ги изложат в публичното пространство.
Същото се отнася и за друг тип контент като например книгите. Откъси от книги, пуснати в Интернет в сайтове от рода на www.baen.com/library предизвикват интерес към цялостното книжно издание, което естествено може да се купи в книжарниците , е-оказионите или пък да се изтегли в дигитален формат срещу заплащане.
(CC)
Тези статии (но само тези, които са собствено производство на Portal.bg или са от други сайтове със същия лиценз) могат
да се използват при условията на Криейтив комънс.
Прочетете лиценза за повече информация.
За нас | Реклами | Интернет - новини | Статии | Архив
Към главната страница
|
|
|