|
Linux-общността търси подкрепа от президента заради неизгодната сделка с Microsoft (29-5-2002)
До г-н Георги Първанов
Президент на Република България
Г-н Президент,
Обръщаме се към Вас като към най-висша инстанция, с която бихме желали да се срещнем и да обсъдим сделката между Държавната администрация и корпорацията Майкрософт, която беше официално обявена на 17 май от Министъра на Държавната администрация г-н Димитър Калчев и управителя на "Майкрософт България" г-н Теодор Милев. Става въпрос за закупуването на правото на ползване от държавната ни администрация на 30000 пакета MS WindowsXP и MS OfficeXP на български език за период от три години за сумата от над 13 милиона долара, които ще бъдат платени от държавния бюджет.
Сделката беше обоснована с нуждата от лицензиране на нелегалния софтуер в администрацията ни и недоброто владеене на английски език от преобладаващата част от нея.
Считаме за неуместно подобна мащабна сделка да бъде сключена без обявена процедура по Закона за Обществените поръчки, както и не можем да приемем аргументите, че платформата и продуктите на Майкрософт са предварително избрани, защото не съществуват алтернативни решения.
Такива съществуват, както в комерсиални варианти така и като безплатни решения с Отворен код и локализацията им на български език не е по-лоша от тази на продуктите на Майкрософт, които са едва частично преведени и то не всички от тези, които се предлагат като български версии.
Във връзка с това едновременно като данъкоплатци и компютърни специалисти имаме няколко въпроса и предложения, които сме готови да доразвием и обсъдим детайло.
А именно:
Защо е нужно ново лицензиране при положение, че такова беше направено при администрацията на г-н Тагарински и защо сега не се купуват само допълнителни лицензи? Защо цената на сделката се представя като изключително изгодна при положение, че това е сума само за абонамент и след изтичане на трите години отново ще се окажем с нелицензиран софтуер, а отстъпката при тази сделка е само около 17% от цената на самите пакети.
Смятаме за грешка държавната ни администрация да бъде зависима от софтуера и собственическите формати на една единствена корпорация, което в последствие ще наложи използването на тези формати от всички граждани при комуникациите си с държавните институции.
Считаме, че такова обвързване може да повлияе на развитието на информационните технологии за доста години напред. Във връзка с това намираме за неразбираемо да се прави такава мащабна сделка без дискусия и обсъждане с ИТ средите в България и да не се проучат алтернативите.
Какви са причините изобщо да не бъде обърнато внимания на Свободния софтуер с Отворен код, който може да бъде една наистина добра и финансово изгодна алтернатива?
Операционните системи с Отворен код и Свободния софтуер са технически надеждни и изключително сигурни, много гъвкави и конфигурируеми за различни специфични нужди и приложения, и са изработени и спазват отворени, добре документирани и утвърдени спецификации и стандарти, които не са собственост на конкретна фирма или организация, а това в по-общ смисъл гарантира не само демократичните права за достъпността и правото на публична информация на гражданите, а и постоянността на упражняване на това право, независимо от конкретни софтуерни реализации или компютърни платформи.
Не без значение е, че обикновено този софтуер е напълно безплатен или със символични цени, което намалява разходите по придобиването му и съответно при обновяване и експлоатация, което би довело до значителни спестявания от използването му в публичните институции. Множество решения с Отворен код са едни от еталоните и в областта на сигурността и стабилността, което не може да се пренебрегва, когато става въпрос за технологии, на които ще бъдат поверени важни или конфиденциални данни от съществено значение за коя да е държавна институция.
Евентуалното приложение на Свободен софтуер в държавната ни администрация, както и в системата на образованието би предоставила възможността той да бъде усъвършенстван и пригоден за специфичните за българите нужди като съответно тези инвестиции остават в България и дават тласък на развитие на информационните технологии в родината, включително провокирайки създаването на нови специалисти.
Докато тези средства в момента изтичат за софтуерни лицензи със сумата от 13 милиона долара можеха да се закупят примерно около 26000 компютъра за нуждите на средното и висшето образование с безплатната операционна система Linux и безплатния офис-пакет OpenOffice.
Множество държави в Европа и света, като Германия, Великобритания, Франция, Австралия, Съединените щати, Китай, Мексико, Перу и много други проучват възможността за използването на решения с Отворен код в администрацията и образованието, а някои вече предприемат конкретни и категорични стъпки в тази насока като миграция към платформи с Отворен код, законопроекти за стимулиране на разработката на подобен софтуер и приоритетното му използване пред този със затворен код и частни и собственически файлови формати.
Ние сме хора, уверили се в предимствата на софтуера с Отворен код, самите ние създаваме подобен софтуер или сме в състояние да го развиваме. В България има достатъчно професионалисти, работещи за фирми от областта на информационите технологии тук и в чужбина и можем и имаме възможност да сравняваме различните платформи. Основният принцип на софтуера с отворен код е, че той е свободен, което освен, че означава, че може и да е безплатен, трябва да се тълкува като суверен - т.е. на никой не може да се отказва правото да притежава, разпространява или променя такъв софтуер.
Което гарантира неговата гъвкавост, надеждност, функционалност и необвързаност с недокументирани затворени формати. Трябва да се разбере че моделът "Отворен код" не е възможно да се прилага при разработването на всяка програма, но програмите, които са разработени по този модел по нищо не отсъпват на комерсиалните си еквиваленти. В много от случаите те дори ги превъзхождат.
Надяваме се г-н Президент, че Вие и Съвета ви за Информационни технологии ще проявите интерес и ще съдействате решенията с Отворен код да бъдат дискутирани и третирани наравно с останалите поради тяхната значимост, функционалност и достъпност. В желанието си за осъществяване на среща ще се радваме ако съвместно дискутираме горните проблеми като сме готови да предложим и конкретни съвети, да демонстрираме готови решения и да отговорим на евентуални въпроси.
Васко Томанов - управител на TopTeam Co., член на УС на
БАИ, член на УС на Фондация за Свободен софтуер - България
Йовко Ламбрев - Системен администратор и гл.редактор на сп. Linux
Лъчезар Динев - управител на Интернет България
Йовко Йовков - Експрес консулт
Николай Калчев - управител на Xeon Group
Христо Медаров - управител на Bulgaian Internet Group (BIG)
Горица Белогушева - гл.редактор в-к Интернет
Светлана Пешева - гл.редактор в-к ComputerNews
Славей Караджов - разработчик и автор на Linux-bg.org
Валери Дачев - разработчик, bgIT.net, Linux общество и член на Фондация за Свободен софтуер - България
Владимир Джувинов - инженер ИС-проектант, разработчик, bgIT.net
Владимир Герджиков - Директор "Мрежи, комуникации и ОС", Банка Хеброс
Ясен Димитров - web-дизайнер, разработчик, bgIT.net
Георги Данчев - сътрудник, bgIT.net
Пейо Попов - CiLaw.org
Явор Янчев - сътрудник, bgIT.net
www.bgit.net
От адрес www.cilaw.org/index.php?page=vote
е открита онлайн подписка, в която всеки може да подкрепи отвореното писмо до Президента.
(CC)
Тези статии (но само тези, които са собствено производство на Portal.bg или са от други сайтове със същия лиценз) могат
да се използват при условията на Криейтив комънс.
Прочетете лиценза за повече информация.
За нас | Реклами | Интернет - новини | Статии | Архив
Към главната страница
|
|
|