Търси: в
portal.bg | поща @portal.bg | ОБЯВИ | българо-английски онлайн речник | форуми | IPTV


Намери новина:  
подробно търсене | Новините от последната седмица


   

Майкрософт влезе в "критическата" възраст (4-5-2004)

29 години след създаването си софтуерният гигант "Майкрософт"` вече не е това, което беше, пише сп. "Бизнес уик". Компанията, основана от най-богатия човек на земята - Бил Гейтс, вече е в кризата на средната възраст.

До средата на 90-те години на миналия век концернът отчиташе средногодишен ръст на приходите си от 36%. През последните години растежът обаче се сви до едноцифрена стойност. От 1998 г. насам делът на компанията на пазара не помръдва нагоре.

"Майкрософт" продължава да е най-уважаваната компания в света според последното изследване на "Прайс Уотърхаус Купърс" за в. "Файненшъл таймс". Пазарната й капитализация от 279 млрд. долара е втора поред след тази на гиганта "Дженеръл илектрик".

Компютърният мастодонт обаче е затрупан от съдебни искове, а заради огромния си мащаб гъвкавата някога компания се превърна в затлъстяла бюрократична машина. Компютърни вируси заливат нейните програми, не минава и месец, в който официално от "Майкрософт" да не обявят за "дупка" в сигурността на някой от продуктите им.

Най-сериозната заплаха идва от операционната система "Линукс", която е с отворен код и се разпространява безплатно. Системата среща подкрепа от правителства по целия свят - от Швеция до Китай.

Европейският съюз пък глоби "Майкрософт" с рекордната сума от 618 млн. долара с мотив, че злоупотребява с монополното си положение, като инсталира в операционната система "Уиндоус" своя собствен софтуер за слушане на музика и гледане на филми "Медия плейър".

Закъснява новата версия на "Уиндоус"

Ще успее ли компанията да се справи с кризата на критическата възраст или ще продължи да затъва в блатото? Един от най-сериозните проблеми е закъснението на най-новата версия на "Уиндоус", която едва ли ще излезе на пазара до 2006 г. Това е безпрецедентно забавяне в историята на компанията. Между последния продукт - "Уиндоус Екс Пи" и известния с кодовото име "Лонгхорн" ще са минали повече от 5 години. По всяка вероятност "Лонгхорн" ще бъде лишен от някои предварително обявени придобивки като съвършената система за търсене във файлове и Интернет.

Успехът на "Майкрософт" да прави клиентите "жадни" за всяка нова версия на "Уиндоус" е критичен за цялата компютърна индустрия. Неизброими са компаниите, които разработват приложения на нейната база и обвързват целия си бизнес с тази стратегия.

През последните години продажбите на персонални компютри значително намаляха. Според експерти, пазарът вече е навлязъл в зряла-та си възраст и хората не са склонни всяка година да купуват нови машини с по-бързи процесори.

Изостава в бизнеса с игрови конзоли

Гигантът се насочи към нови територии - производството на машини за компютърни игри през телевизионния приемник - т. нар. конзоли и Интернет услуги. Тези области обаче са доминирани от производители, които отдавна са на пазара и са завоювали доверието на потребителите. "Майкрософт" още е далече от успеха на "Сони" и "Нинтендо" в бизнеса с конзоли.

"Майкрософт" е единствената компания в света, която може да си позволи да атакува добре защитени крепости и това може би е недостатък, смята Рик Белузо, бивш президент на софтуерната компания. Тя има прекалено много добри специалисти, пари и време, което в известна степен й вреди, обяснява той. Изходът е не толкова да се атакуват вече съществуващи пазари, а да се създават нови. От 1990 г. "Майкрософт" е изразходвала над 32 млрд. долара за изследване и развитие. Това е повече отколкото съвкупните разходи на петте следващи по харчове за изследване и развитие компании. Въпреки невероятните разходи "Майкрософт" не успя да извади на пазара нито един хитов продукт. А конкурентът "Епъл" с незначителни разходи преобърна представите за развлечение със своя МРЗ плейър "Ай-под" и завоюва мажоритарен дял от пазара.

53 млрд. долара в банкови сметки!

Въпреки всичко "Майкрософт" разполага с достатъчно средства, за да направи каквото си поиска. Включително и да си напазарува конкурентни компании. В банковите сметки на мастодонта има ни повече, ни по-малко 53 млрд. долара. Ако иска, може да купи дори "Даймлер-Крайслер".

Много от големите играчи избягват софтуерния монополист. "Майкрософт" загуби 4 години, за да убеди "Моторола" да произвежда клетъчни телефони с достъп до Интернет с нейния софтуер.

Големите играчи като "Нокиа", "Самсунг" и "Сони-Ериксон", имат собствена платформа - "Симбиън".

Над главата на "Майкрософт" с все по-голяма сила тегне заплахата "Линукс". В наскоро проведено изследване от "Мерил Линч" 48% от големите корпорации твърдят, че ще разширяват използването на софтуер с отворен код. А само 34% смятат да увеличават покупката на софтуер на "Майкрософт". "Линукс" се приема все повече в развиващите се страни с най-висок ръст на икономиката. В края на 2003 г. например китайският държавен консорциум "Чайна стандърт софтуер" обяви, че ще раздаде безплатно на населението 1 млн. компютри, снабдени с "Линукс", и алтернативата на "Майкрософт офис" -"Стар офис", на "Сън майкросистъмс".



www.cnsys.bg/files.html?prj=45506


(CC) Тези статии (но само тези, които са собствено производство на Portal.bg или са от други сайтове със същия лиценз) могат да се използват при условията на Криейтив комънс. Прочетете лиценза за повече информация.

За нас | Реклами | Интернет - новини | Статии | Архив

Към главната страница


   

portal.bg | поща @portal.bg | ОБЯВИ | българо-английски онлайн речник | форуми | IPTV
Copyright
Disclaimer
за контакти
eXTReMe Tracker
veni.com
mitko.com