|
Писмо на Петко Дурмана до в-к "Капитал" (23-1-2004)
Как дявола чете евангелието, а държавната администрация – това което е декларирал министър Калчев пред Европейската Комисия?
От темата на броя на вестник “Капитал” от 17 януари изплува поредния скандал, свързан с приемането на страната ни в Европейския Съюз и забъркан от българската администрация.
Каква е предисторията на проблема:
От доста години Европейският Съюз и в частност Европейската Комисия правят всичко възможно да подкрепят и развиват използването на отворени стандарти и софтуерни продукти с отворен код, тоест такива които позволяват пълна съвместимост и контрол, както и независимост от конкретни софтуерни производители.
И това представлява трайно и методично налагана тенденция в работата на държавите членки, новоприетите и дори тези които кандидатстват за членство.
Практическите примери за използване на софтуер с отворен код в администрациите на тези страни са твърде много, така че ще акцентирам само на един от документите, очертаващи финансирането на този процес:
В работната програма на IST (Information Society Technologies) на Европейската комисия за 2003-2004, още в първите няколко страници e очертан търсения прогрес в трите основни технологични сектора (This requires progress in three main technology building blocks) като втория от тях включва текста “The development of open standards and open source software will be encouraged when appropriate to ensure interoperability of solutions and to further innovation”
От своя страна българското правителство, прекалено демонстративно и необяснимо лекомислено (ако се търси само логика, а не корупционни практики) се обвърза с конкретна компания и нейните продукти, като закупи прекалено много и доста скъпи (а впоследствие оказали се излишни) лицензи за държавната администрация и образователната система.
И това без никакви търгове или дори проучване на възможните алтернативи, като обяснението на Г-н Калчев, министър на държавната администрация бе категорично: "Майкрософт е единственият доставчик на тези програмни продукти”?
www.government.bg/Priorities/Energetics/2002-04-19/1707.html
И ако липсата на прозрачност или дори на публичен дебат е запазен модел за работа на българската администрация и реален проблем предимно за българските данъкоплатци, то сблъсъка на двете гореописани тенденции силно обърква и забавя прилагането на e-government стратегията на Европейската Комисия от българската администрация. Това не само че силно ще затрудни прилагането на европейските практики в работата на администрацията ни, но и евентуалния обмен на информация и документи с администрациите както на страните членки на EU така и на Европейската Комисия.
Показателно е разминаването в сроковете, зададени от самия министър Калчев: ““електронното правителство” може да бъде завършено до 2004 година, а през 2005 г. ще се присъедини към европейската информационна мрежа”
Един от примерите за забавяне е злополучния електронен портал за услуги, който беше създаден под все още непопулярната и скъпа .Net платформа на Microsoft и не може да обслужва клиенти, ползващи друга операционна система освен Windows. Освен че е дискриминационен за голяма част от българските данъкоплатци, той влиза и в пряк конфликт с препоръките за мултиплатформеност, зададени от основния финансовия донор – Европейската Комисия.
Той също бе създаден без конкурс, което вече дори не учудва никого, и след силно негативната обществена реакция бе обявен постфактум за пилотен и “реализиран от Microsoft” в интервюто на Г-н Трифонов за вестник “Капитал”.
Както се разбира от материала, господина е съветник на министър Калчев по проблемите на електронното правителство, но не си прави труда да ни обясни кой точно е платил за тази “реализация” и как ще бъде компенсирано забавянето от този злополучен експеримент.
Много важно е и какви ангажименти поема на европейско ниво самият министър Калчев, като част от глобалната стратегия на Европейската Комисия за създаване на електронни правителства в страните членки и кандидатки.
И каква част от тези ангажименти са намерили място в локалната ни “стратегия за електронно правителство” на ръководената от него администрация?
Ето какво е декларирал Г-н Калчев от името на Българската държава на “eGovernment Conference 2003”, проведена на 7-8 July 2003 във Villa Erba, Como (Italy), организирана от италианското правителство под егидата на Европейската Комисия. Където той и още 30 министри от “the EU Member States, Acceding Countries, Candidate Countries and EFTA Countries” са излезли с обща “Ministerial declaration”, в която по въпроса за използването на софтуер с отворен код и отворени стандарти е казано следното:
Ministers encouraged their administrations to redefine systems and processes in order to coordinate better the actions of different levels of government, by using open standards.
Ministers took note of the increasing interest in the use of open source software in public administrations, and welcomed further exchange of experiences between their Countries and the Commission.
Пълният текст е на английски и италиански може да се изтегли от Интернет страницата на Европейската Комисия:
europa.eu.int/information_society/eeurope/egovconf/background/text_en.htm
Не знам дали Г-н Калчев е чел въобще декларацията си или е пропуснал обсъждането й (нищо чудно, като имаме в предвид навиците на българските политици), но тя определено влиза в противоречие с тезата му за липса на алтернатива на продуктите на Microsoft.
Друго което се разбира от публикацията във вестник “Капитал” че само част от доста ясните и категорични препоръки на тази декларация са включени в “e-government” програмата на българското правителство и то по начин, който напълно ги променя. Например “Ministers recommended that their Countries accelerate the exchange of practical experiences in delivery of public services on different platforms and emphasised the importance of research and development into multi-platform access” е сведено до “е-правителството трябва да бъде максимално независимо от конкретни платформи, операционни системи, технологии, програми и компании”.
Това е доста логично, най-малко защото официалното превеждане и вписване на декларираното от министър Калчев на европейско ниво в българската “e-government” програмата ще постави въпроса, доколко основателно е било сключването на сделка за десетки милиони долари без конкурс?
Но преди това, възникват и други напълно логични въпроси:
- Защо българското правителство толкова упорито отказва да приеме очевидните насоки към прилагане и развитие на софтуера с отворен код, очертавани на различни нива от различни структури на Европейския Съюз?
И това въпреки, че навсякъде текущото правителство категорично обявява, че споделя напълно ценностите и следва препоръките на този съюз?
- Защо министър Калчев приема определени ангажименти пред Европейската Комисия а налага за изпълнение на собствената си администрация нещо различно, от това което той самият е декларирал?
И докато българските медии и общественост не реагират на явните манипулациии с прогресивната идея за създаване на “e-government” в България, ние всички заедно ще продължим да се редим на безсмислени опашки пред различни гишета и да зависим от благоразположението на чиновниците.
Които определено не са заинтересовани да загубят както работните си места, така и добрите доходи, които им носи тяхното пословично неблагоразположение към редовия данъкоплатец.
Петко Дурмана,
Ръководител на Проект “Софтуер с отворен код за неправителствените организации в България”
opensource.netuser.cc
____
* Писмото е изпратено до "Капитал", но не е публикувано в броя от 24.01.2004 г. и се публикува тук с любезното съгласие на автора.
(CC)
Тези статии (но само тези, които са собствено производство на Portal.bg или са от други сайтове със същия лиценз) могат
да се използват при условията на Криейтив комънс.
Прочетете лиценза за повече информация.
За нас | Реклами | Интернет - новини | Статии | Архив
Към главната страница
|
|
|