Търси: в
portal.bg | поща @portal.bg | ОБЯВИ | българо-английски онлайн речник | форуми | IPTV


Намери новина:  
подробно търсене | Новините от последната седмица


   

Станислава Армутлиева: Няма хубава българска музика заради пиратите (1-6-2006)

Само 10-15 процента от цената на един диск отиват при изпълнителя

Станислава Армутлиева е председател на Управителния съвет на Българската асоциация на музикалните продуценти, която е и местна група на Международната федерация на звукозаписната индустрия. Управител на "Вирджиния Рекърдс" - изключителен лицензиант на Universal Music Group за България. Председател и на УС на дружеството за колективно управление на правата на продуцентите и артистите изпълнители - ПРОФОН.









- Госпожо Армутлиева, вашата организация подкрепя ли действията на полицията срещу крайни потребители на Интернет, които разпространяват или споделят нелицензирана музика?

- Българската асоциация на музикалните продуценти винаги е подкрепяла усилията на държавата да овладее проблема с пиратството на музика в България. Онези, които ГДБОП атакува, не са обикновени крайни потребители. Те са нещо като супер оборотни виртуални сергии на пиратска продукция. Това са хора, които разпространяват музикално съдържание в особено големи размери без разрешението на собствениците му.

- Разпространението на нелицензирана музика, филми, софтуер не е измислено в България. Какво прави България специална в това отношение? Колко точно се пиратства в българския Интернет?

- Специалността на България е, че до момента е имало тотална безнаказаност на подобен род престъпления.

- Не мислите ли, че Интернет пиратството трябва да се декриминализира и тези спорове да се решават административно или с граждански иск?

- Интернет пиратството е свързано с незаконно разпространение и копиране на защитено съдържание. То е вид кражба. Да я декриминализираш значи да попаднеш извън борда на цивилизованите държави, а България върви по друг път.

- Има ли положителен резултат от действията на полицията сега и през последните години? След тези години на борба с пиратството то започнало ли е да намалява? В какви цифри?

- Несъмнено има положителен резултат от действията на полицията. Когато държавата има воля да прилага собствените си закони и да преследва този вид престъпление, общественият отзвук неизбежно е значителен. Подобна нагласа у политиците би променила враждебната в момента среда, в която работи музикалната индустрия, и би дала шанс на инвестиции в нова музика.

- Някои хора твърдят, че организациите на правоносителите имат ползва от това България да е представяна като страна, в която се шири пиратство. Как бихте отговорили на тези обвинения?

- Каква точно ни е ползата да инвестираме едни пари в борбата с пиратството, вместо да ги инвестираме в бизнеса си? Не е нужно ние да твърдим, че в България проблемът с пиратството е сериозен - влезте в Интернет, разходете се из центъра на големите градове и из курортите.

- Много хора ви обвиняват, че се месите в работата на полицията, че тя защитава вашите частни интереси (на правоносителите). Как бихте отговорили на тези обвинения?

- Никога не сме се месили в работата на полицията. Винаги сме им помагали да си вършат работата - а именно да се борят за прилагането на законите в България. Ако ви откраднат колата, и вие ще потърсите съдействие от полицията. На нас поголовно ни крадат музиката.

- Пиратството ли е причината да няма на практика българска музика и има ли смисъл скоро време да се надяваме на българско парче да направи световен пробив?

- Да, мисля, че това е една от основните причини. В България онези, които се занимават с музика, го правят на инат - толкова е трудно да се оцелява. Аз си мечтая някой ден, недалеч в бъдещето български изпълнител да успее и аз да съм успяла да помогна за подобен успех.

- Колко струва и как се образува цената на един аудиодиск?

- Най-често срещаната цена на диск в България, без значение дали е български или чужд, е от порядъка 10 - 15 лева. Дори дисковете на чужди изпълнители от рода на "Ю Ту", "Депеш Мод", Мадона, Стинг се продават на такава цена, каквато между другото няма в цяла Европа. Цената на всеки диск включва правата на авторите на всяка песен, а именно композитори, текстописци и аранжори. Следват правата на изпълнителите. И още - правата на продуцентите, които организират и финансират звукозаписа, а също осигуряват продажбата на музикалните продукти. Следват производствените разходи - мастери, стампери, самите дискове, дизайн на обложки, предпечат, цветоотделки, печат, кутийки, целофан, опаковка, холограмни стикери.

- Ако е така, защо в България се продават за 10-15 лева. Казвате, че това е специална преференциална ниска цена. Новият двоен албум на Ред Хот Чили Пепърс може да се купи от Интернет за 12 долара. На загуба ли се продава в България?

- Първо, защото производствените разходи са в пъти по-ниски, когато се произвежда у нас. Освен това няма транспортни разходи за превоз от Европа до България. Второ, защото всички по веригата са се съгласили да правят минимални приходи в името на това българският потребител да свикне да си купува легални дискове и по този начин да бъде ограничавано пиратството.

- Колко от тази цена обикновено (какъв процент) отива в изпълнителя, автора на музиката (аудиодиска)?

- Относно изпълнителите - зависи какъв е статусът им. Ако е начинаещ изпълнител и в него трябва яко да се инвестира, за да му бъде създаден профил в публичното пространство - между 10 и 15 процента. Ако е "Ю Ту" или Роби Уилямс - може да се стигне и до над 30. При авторите отиват поне 10%.

- Колко струва продуцирането (инвестицията) в един нов български албум?

- Не по-малко от 50 - 60 хил. хиляди лева, ако не се правят сериозни компромиси с времето за звукозапис, качеството на фотосесиите, видеоклиповете и т.н.

- Всеки път, когато се заговори за промяна на системата за заплащане на авторските права, съобразени с новите технологии и Интернет, казвате, че нелицензираното съдържание трябва първо да се изтрие. Не мислите ли, че ако един вид се превърнете в конкуренция на "пиратите", хората ще предпочетат законното пред незаконното, особено ако им струва почти същото като пари?

- Вие ще седнете ли да преговаряте с някой, при положение че в същото време той ви краде?! Не, първо ще му поставите условие да ви покаже, че има добра воля тотално да промени бизнес модела си и да го подчини на закона. Според вас как би оцелял един магазин с легална продукция, ако е заобиколен само с пиратски сергии? Няма оцеляване при това положение. Легален бизнес модел може да се появи само ако му са даде шанс да диша и се създадат условия за неговото функциониране, защото той е сериозна инвестиция.

- От какво според вас печелят пиратите на чужда интелектуална собственост? Мислите ли, че те имат финансова полза и точно от какво я получават?

- Продават нещо, което не е тяхно, и то много по-евтино от истинската му цена. Крадецът, който ви открадне телефона и после го продаде на по-ниска цена, защото е краден и 100% от прихода е чиста печалба, прави същото.

- Човекът, който споделя файл с друг потребител, не го продава. Въпросът е конкретен. Откъде идват парите за пиратите?

- Със или без търговска цел, този вид дейност е противозаконна. От друга страна, ако сме много конкретни, всеки, който споделя файлове с други потребители, има много ясен финансов интерес - да спести пари, които иначе би похарчил, ако си купи дисковете. Има обаче участници в този процес, които имат по-малък финансов интерес и такива, които имат по-голям. ГДБОП атакува тези, чиито интереси са по-големи. Хората, които ъплоудват огромни количества съдържание, обикновено получават сериозно заплащане за тази си дейност от собствениците на сървърите. Те пък печелят от трафик. Наглостта обаче не спира дотук - както знаете arena.bg изисква и заплащане чрез СМС, за да ви даде достъп до пиратското съдържание. Data.bg също вече изисква плащане.

- По какъв начин да се сдобия с музика, която не се издава официално в България, нито се продава в магазините, а и не мога да поръчам от Интернет, защото сайтовете за Интернет търговия не работят с България?

- Внасят се хиляди заглавия всеки месец. Ако има търсене - значи продуктът е на пазара. Ако нещо липсва, това не е причина да го откраднеш.

- Колко е печалбата на най-голямата световна музикална компания, която представлявате за миналата година?

- В световен мащаб - нямам представа. Приходите им от България със сигурност са смешни с сравнение с тези от по-развитите пазари.



______
От в-к "Новинар", автор на интервюто: Ангел Зафиров


(CC) Тези статии (но само тези, които са собствено производство на Portal.bg или са от други сайтове със същия лиценз) могат да се използват при условията на Криейтив комънс. Прочетете лиценза за повече информация.

За нас | Реклами | Интернет - новини | Статии | Архив

Към главната страница


   

portal.bg | поща @portal.bg | ОБЯВИ | българо-английски онлайн речник | форуми | IPTV
Copyright
Disclaimer
за контакти
eXTReMe Tracker
veni.com
mitko.com