|
Електронната търговия се управлява от купувачите (22-3-2008)
"Новинар" 21 март 2008 , 10 стр.
Стоките в интернет са наполовина по-евтини
С богатите си възможности електронната търговия се превръща във все по-важно средство в съвременния бизнес. Онлайн продажбите все по-сигурно си пробиват път в българското интернет пространство. За електронната търговия не съществуват граници - нито време, нито място. От една страна, търговците имат винаги отворени складове, на витрината винаги има достатъчно място, за да бъдат изложени всички стоки. Нямат нужда от работна ръка, на която да плащат заплата и осигуровки. Не се притесняват и от това, че охраната може да ги завлече с някой и друг кашон марково уиски например. От друга страна, потребителите могат да открият всички стоки и услуги, от които се интересуват, за съвсем кратко време, и то на едно място. Не е нужно да излизат и да правят изморителни турове по магазините. Всичко става с едно кликване на мишката и избраният продукт се прибавя към виртуалната пазарна кошница. Когато пазаруването е удобно и може да се извършва от всяко място, на което има компютър и интернет, е много по-вероятно потребителите да се задържат по-дълго в сайта и да похарчат повече.
За обиколка на около 10 магазина в материалния свят на клиента ще са му нужни най-малко 3 часа, и то ако не се задържа повече от 15-20 минути във всеки един от тях. Има вероятност обаче в петия магазин да прецени, че продуктът, който му харесва най-много, се намира в първия и тогава се налага да се връща обратно. Проучването на същата стока в интернет може да се направи в многократно по-голям брой магазини, за доста по-малко време. Друго преимущество е, че цените на продуктите могат да се сравнят много по-лесно и в повечето случаи са по-ниски. Почти винаги има стоки, които се продават с отстъпки до 50%. Това основният мотивационен принцип в е-търговията и е валиден навсякъде. Всичко се свежда до пестене на време и на пари.
Един магазин в интернет е неограничен от гледна точка на време и пространство. В най-голямата електронна книжарница amazon.com например се предлагат над 4,7 милиона книги. Те са и най-популярните стоки за пазаруване онлайн. Amazon.com например продаде 1 млн. копия от седмата книга за Хари Потър три месеца преди отпечатването й. На второ място се нареждат дрехите, обувките и аксесоарите, следват видеофилмите, игрите, самолетните билети и електроуредите. Купувачът във всеки един момент може да разгледа съдържанието на своята виртуална кошница. Може да види както количеството на стоките, така и цените им. Ако нещо не му хареса, винаги може да го извади от пазарската чанта.
Най-големият онлайн магазин у нас е 911.bg. Още в самото начало на страницата са представени три класации - за най-популярна фирма, щанд и стоки. Продуктите на различни фирми, но сходни по предназначение, са групирани в щандове.
За да се намери необходимият магазин, потребителят може да посети и някоя от големите интернет-директории - като Dir.bg примерно. Там те удобно са подредени по категории. Когато се кликне върху "е-бизнес" и след това на "пазаруване", се появяват 14 тематични възможности за избор. Ако се търси например обзавеждане, избира се категория "мебели" и се попада на няколко сайта, от които клиентът може да направи своя избор.
Съществуват няколко вида начини за разплащане, които предлагат онлайн магазините у нас. Те са чрез дебитна карта - като се използва e-pay, чрез банков превод, на ръка при доставка или чрез предварителен пощенски запис. Препоръчително е, преди да започнат да се добавят различни стоки във виртуалната кошница, да се провери по какъв начин става заплащането им в съответния сайт.
Според данни на vzemibg.com, които към момента обхващат 52 български интернет магазина, 44 на сто от тях поддържат като единствен метод за плащане така наречения наложен платеж - плащане кеш при доставка. За съжаланение това означава, че почти половината български онлайн магазини не поддържат електронен вариант на разплащане. И това не е, защото българинът не разполага с дебитни или кредитни карти. Банките се надпреварват помежду си да предлагат по-изгодни условия, за да привлекат повече клиенти. Онлайн търговците у нас все още не са изградили цялостната мрежа за електронно разплащане, с всичките нужни програми така, както е в САЩ, Германия или Великобритания.
За плащане на стоки, поръчани от западни сайтове, потребителят трябва да разполага с международна кредитна карта. Много изгодно излиза купуването на компютри и въобще на всякаква техника от американски онлайн магазини заради ниския курс на американския долар.
Правила за сигурно онлайн пазаруване
1. Не се доверявайте на всеки сайт. Хубаво е името на фирмата, адреса и телефона да бъдат записани предварително на лист за по-голяма сигурност.
2. Следете покупките си. Повечето онлайн магазини предлагат на клиентите си преглед на предишни поръчки. Така ще сте сигурни, че никой не е пазарувал от ваше име.
3. Никога и на никого не доверявайте PIN кода на дебитната или кредитната си карта.
Източник: www.pressboard.info
(CC)
Тези статии (но само тези, които са собствено производство на Portal.bg или са от други сайтове със същия лиценз) могат
да се използват при условията на Криейтив комънс.
Прочетете лиценза за повече информация.
За нас | Реклами | Интернет - новини | Статии | Архив
Към главната страница
|
|
|