|
Краят на безплатния обяд (24-2-2009)
Кога IT специалистите в България разбраха за световната икономическа кризата? Ами когато им спряха безплатния обяд.
Може и да звучи като виц, но в последните седмици на миналата година новината, че софтуерни компании трескаво режат пословично щедрите си социални придобивки, подейства като студен душ на хората в бранша. Всъщност IT секторът в България беше сред сравнително слабо засегнатите от икономическите трусове - докато заетите в него се вълнуваха дали ще продължават да се радват на безплатното кафе сутрин и масажа следобед, хората в индустрията, недвижимите имоти и финансите не бяха сигурни дали на следващия ден изобщо ще ходят на работа.
Икономическите трудности неизбежно се отразиха върху разходите, свързани с персонала. Най-директно, разбира се, пострадаха онези, които загубиха работата си още в края на миналата и началото на тази година. Икономиите доведоха също до намаляване на новите назначения и до замразяване (или доста скромно увеличение) на възнагражденията. Дали бюджетите за човешки ресурси ще се свиват още?
Рано е да се каже
Дори компании, които все още не са усетили реални трудности, признават, че предчувствието за криза витае във въздуха. Това ги кара да актуализират и променят в крачка разходите за персонала в очакване на развръзката. По-голяма яснота относно развитието на пазара или финансовото здраве на бизнес партньорите ще им позволи да вземат по-адекватни решения за бъдещето.
Екипът е важен, но...
Когато работата наистина опре до съкращения на средства, компаниите най-лесно се лишават от служебните пътувания и мероприятията за сплотяване на екипите. Потвърждава го Валерия Жекова, управител на фирмата за производство на шивашко оборудване "И.Н.А. трейдинг": "Разходите за управление на човешките ресурси са едни от първите за преразглеждане и редуциране в условията на криза. Мисля, че самите служители очакват от своите ръководители да предприемат подобни корективни действия. Това, което ние правим, е да съкратим до минимум средствата за мотивиране и сплотяване на екипа, като тези за провеждането на тимбилдинги и други развлекателни мероприятия например". Уравителката на "Метрореклама" Зарина Генчева също разсъждава в тази посока. Въпреки че няма да намаляват бюджета за персонала, планиран преди няколко месеца, те действат предпазливо: "Помолила съм за първото шестмесечие да не се планират тимбилдинги и обучения освен за ключови кадри", признава тя.
През 2009 г. екипите ще бъдат изграждани и сплотявани в рамките на доста по-скромни мероприятия. "Преди ходехме повече навън, а сега използваме офиса и наличните ресурси. Неотдавна мениджърите от една дирекция организираха музикална вечер в зала на последния етаж на сградата", споделя Весна Ненчева, психолог в дирекция "Човешки ресурси" на "Енемона". Антон Томчев, управител на фирма "Вива", разказва, че през миналата година са правили тимбилдингите си на море или на планина, докато сега ще се ограничат в рамките на Сливен, където са базирани. "Така ще спестим от разходи за хотели, път и храна", посочва той. Накратко: по-близо, по-евтино, по-кратко и за по-малко хора - на тези условия ще трябва да отговарят екипните мероприятия през тази година, ако въобще ги има.
Някои компании пестят от забавления, за да има пари за по-важните неща - например за обучения. И тук обаче има стремеж към икономичност. Организациите вече са доста по-чувствителни към цената и ефективността на тренингите, а онези, които разполагат с вътрешен ресурс, залагат на него. Мениджърът "Човешки ресурси" на SAP Labs Павлина Енева е категорична, че ще съкращават разходи за външни доставчици: "Преразглеждаме бюджета ни за перо "Обучение и развитие" и се стремим да оползотворим по-пълно вътрешните ни ресурси за сметка на услуги от външни консултанти. Намеренията ни са да засилим тенденцията да използваме предимно експерти от компанията за по-голяма част от програмите ни и да ги съчетаем пълноценно с вътрешните ни системи за електронно обучение. В момента проучваме и оперативните програми на ЕС, по които бихме могли да финансираме свои проекти за повишаване квалификацията на персонала."
Други компании ще пестят, като развиват
Само ключовите хора
"Предпочитам не да ограничавам обемите на бюджета, а да ги разпределям по-ефективно към хората с по-висок професионален потенциал", коментира Зарина Генчева. В БТК също смятат, че кризата е удобен момент за "целенасочената инвестиция в служителите с висок потенциал". "За да бъдем обективни в тази преценка, в началото на годината започнахме мащабен проект за оценяване на персонала в компанията. Той обхваща всичките над 7000 служители, независимо от позицията, която заемат", разказва директорът "Човешки ресурси" в телекомуникационния оператор Нина Гевренова.
Подобна диференциация се случва и във "Вива" - Сливен, където вземат мерки, въпреки че кризата още не ги е застигнала. Фирмата дава работа на около 30 души и през миналата година два пъти е вдигала заплатите на всички. През 2009 г. обаче увеличението е много по-фокусирано и ще обхване само средните мениджърски позиции. "Това са хора, които са важни за нас и не бихме искали да ги изгубим", аргументира решението управителят Антон Томчев.
Какво ще стане с екстрите
Логично е да се предположи, че едно от първите места в класацията на оптимизираните разходи ще заемат т.нар. екстри. Гергана Раковска, управител на "ТайгърКлуб", компания, която посредничи на работодателите при предоставянето на групови и индивидуални социални пакети на техните служители, не забелязва промяна. Според нея евентуален спад в търсенето на услугите им може да се усети едва през есента - причината е, че повечето договори, с които работят, са едногодишни. Тя обаче признава, че сред колегите в бранша усилено се говори за орязване на придобивки. Доста фирми например вече лишават служителите си от безплатния фитнес, като в замяна им предлагат, да кажем, вариант с ползване на 10- до 20-процентна отстъпка.
Има обаче и такива, които запазват социалните си политики. Колкото и странно да звучи, това се случва дори в предприятия, които неотдавна се разделиха със стотици работници. Томчо Томов, мениджър "Човешки ресурси" в "ТеПроМетал", например разказва, че въпреки масовите съкращенията от края на миналата година служителите в компаниите от холдинга продължават да се радват на щедри социални пакети. Те включват здравна застраховка, поемане на разходите за лятна почивка на цялото семейство, организиране на детски лагери, фирмен стол, ваучери за храна, безплатен транспорт и фитнес. Единствената промяна е свързана с отпадането на бонусите за обеми производства - "защото обеми сега няма", коментира Томов. Освен това в "ТеПроМетал" планират специална премия за лоялност, предназначена за служители, задържали се повече от три години в компанията. Услугата е замислена през миналата година и няма да бъде преразгледана въпреки трудната ситуация в момента.
В БТК също планират да увеличат инвестициите в своите служители. Според Нина Гевренова средният разход за един човек в компанията нараства с повече от 23%. "От началото на годината увеличихме стойността на ваучерите за храна с 50% и вдигнахме прага на минималната заплата за компанията с до 20%. Наред с това запазихме условията за здравно осигуряване на служителите и техните семейства, както и доброволното пенсионно осигуряване. Ползваме и редица други придобивки на базата на добри партньорски отношения", разказва тя.
На пръв поглед усилията, които полагат организациите да мотивират своите служители в труден момент, могат да изглеждат необясними. Те обаче са съвсем уместни. Защото заетите "да спасяват кораба" трябва да усещат, че компанията полага грижи за тях. В противен случай лошите новини и принудителната раздяла с колеги и отвоювани придобивки може сериозно да разклати мотивацията им. Което пък ще постави на карта оцеляването на бизнеса.
Препечатано от в-к Капитал
(CC)
Тези статии (но само тези, които са собствено производство на Portal.bg или са от други сайтове със същия лиценз) могат
да се използват при условията на Криейтив комънс.
Прочетете лиценза за повече информация.
За нас | Реклами | Интернет - новини | Статии | Архив
Към главната страница
|
|
|