|
Бързай бавно (29-9-2009)
Георги Дичев, 23-годишен. Студент по бизнес икономика в УНСС. Основател на фирмата Future Media. Номиниран в категория "Иновации" в състезанието "Предприемач на годината" на международната организация Youth Business International, основана от принц Чарлс.
Това е кратко представяне на момчето, получило признание в конкурс, в който страната ни участва за първи път. Отговорник за изпращането на кандидатури от България е "Джуниър ачийвмънт". От софийския офис на международната неправителствена организация изпратили две предложения. Условието за участие е младите предприемачи да са получили вече подкрепа от програмата "Младежки бизнес" на "Джуниър ачийвмънт" и да са стартирали собствен бизнес.
До финалния етап на състезанието достигат 200 души, предложени от офисите на организацията в целия свят. Международно жури номинира 13 финалисти в четири категории: иновации, пътя към предприемачеството, жени предприемачи, екологичен и устойчив бизнес. Дичев е един от 13-те.
Следва вътрешно гласуване по интернет, при което всяка страна може да оцени кандидатите, но без право да гласува за своя представител. В резултат на тази процедура са определени четирима финалисти. За тях вече всеки може да даде своя глас. Победителят ще бъде обявен за "Предприемач на годината" на специална церемония в Лондон през ноември и ще получи парична награда за развитие на своя бизнес.
Макар да не е сред четиримата крайни финалисти, Георги Дичев има с какво да се гордее.
Бърз растеж
През 2006 г. Георги, едва 20-годишен, получава с конкурс финансиране от програмата "Младежки бизнес" на "Джуниър ачийвмънт България" - кредит от 4 хил. долара при твърде изгодни финансови условия. Заедно с двама свои приятели от Варна регистрира IT компанията Future Media, която първоначално се занимава със създаването на уебсайтове. "Джуниър ачийвмънт България" предоставя на младите хора и друг вид подкрепа - осигурява им първите клиенти плюс действащи бизнесмени в ролята на ментори.
През същата година екипът печели първа награда от 6 хил. долара в конкурса "Най-добър млад предприемач" на Българско-американския инвестиционен фонд (БАИФ). Компанията разширява предлагането на специализирани компютърни услуги - изготвя 3D визуализации и анимации, насочва се към уебмаркетинг и онлайн търговия. Фирмата купува модерна техника и увеличава екипа си до 8 души – всички около 20-годишни, с хъс и компютърни познания.
"Стартът беше много бърз. Намерихме постоянни клиенти, разширихме екипа си", разказва Георги Дичев.
В средата на 2008 г. обаче търсенето спада. Принудени са да съкратят трима от наетите. "Причина за тази стъпка беше не само глобалната финансова криза. Оказа се, че имаме погрешна преценка. Избързахме с растежа, не бяхме готови за това", преценява самокритично Дичев.
Step by step
В международното състезание компанията получава номинация в категория "Иновации". Причината е в различните нововъведения, които момчетата въвеждат в своята работа или предлагат на клиентите си. За да пестят време, използват новаторска технология, която не е популярна в България. "Тя е гъвкава и позволява да автоматизираме процеса по създаване на сайтове за крайни клиенти. Това ни спестява до 80% от времето за разработка", обяснява Дичев. И твърди, че са иновативни, но в рамките на страната. Според него повечето IT фирми предпочитат да заложат на стандартните разработки. Причината е, че да се правят нововъведения "е рисково занимание. То изисква много време, а резултатът не е гарантиран".
Future Media притежава собствена технология, която позволява изготвяне и продажба на интерактивни триизмерни презентации. "Този начин на представяне е интересен и помага за по-добра реклама на продукта. Той е подходящ за демонстрация на нови автомобили, недвижими имоти, техника например. Но за съжаление тази година кризата принуди компаниите да затегнат коланите и да свият разходите си. Надяваме се технологията да бъде хит през 2010 г.", казва Дичев.
Младежите са гордеят и с нова собствена разработка, наречена "библиотека за мебели". Търговците получават безплатно софтуера, но трябва да платят символична цена за изработването на триизмерни модели на мебели, предлагани в съответния обект. Така на сайта на веригата всеки клиент би могъл сам да разиграва различни варианти за подредба на своя дом.
По идея на един от членовете на екипа Future Media е готова с прототип на устройство (set-top box), което позволява да се гледат на телевизора филми, доставяни от интернет. "Така игнорираме посредничеството на компютъра", обяснява Георги Дичев. "Нямаме проблем със софтуера, но цената на продукта е по-висока от средната за пазара, който сега се доминира от DVD устройствата. Затова търсим начин да се намали крайната цена на изделието и преговаряме с потенциален инвеститор за производство в малки серии", допълва той.
На 15 септември Future Media статира и нов проект – уебпортал (2study.bg)- с безплатни обяви за продажба на употребявани учебници и книги. Продавачите плащат с SMS, ако публикуват повече от пет обяви.
Момчетата имат и други новаторски идеи, но невинаги успяват да ги реализират. "Причината е, че сме млади и имаме проблем с доверието", казва Георги. После разказва как преди година и половина водили преговори с фонд за рисково финансиране. За да го намерят, отишли на специален форум в Атина. "Разработихме концепция за виртуален свят за запознанства. Има много сайтове за запознанства, но ние решихме да отидем на по-горно ниво – триизмерна симулация на реалността. Комуникацията в този случай е по-жива, има възможност за гласово общуване. Това е проект, който не е насочен към България", разказва той. Открили технология, с която могат да изпреварят конкурентите си. Бизнес моделът им предвиждал да печелят от скрита реклама - на различни модели коли, телефони, дрехи и др, които ще използват участниците във виртуалния свят.
"Това е нова ниша. Но подобна разработка изисква поне година и половина работа с най-малко десет души. Затова потърсихме външно финансиране."
В Атина четири фонда изявили интерес да преговарят с тях. С едната водили преговори в продължение на три месеца. В същото време обаче се появил готов продукт като техния, но не за компютри, а за конзоли. "Google вече разработи свой виртуален свят Lively. Microsoft също има подобни амбиции. Шансовете ни започнаха да намаляват", преценява Дичев.
"Основната причина за неуспеха е, че сме млади и нямаме достатъчно проекти, за да ни се доверят за подобна инвестиция. Това е твърде амбициозно начинание. Затова сега вървим с по-малки крачки и трупаме опит", обобщава Дичев.
За него пътят на фирмата дотук "не е въпрос на късмет, а на доста усилия". Той знае с какво се е нагърбил като мениджър. "Една грешка с финансите, която зависи от мен, се плаща от целия екип. Затова не мога да си позволя да почивам. Дейността ни не може да гарантира постоянни приходи. Понякога се получава финансова дупка. Рисковано е, но засега се справяме."
Дичев и съдружникът му Цветан Светославов вече са теглили краткосрочен фирмен кредит. Готвят се да кандидатстват за нов. И дa продължават да работят, засега бързайки бавно.
Препечатано от в-к Капитал
(CC)
Тези статии (но само тези, които са собствено производство на Portal.bg или са от други сайтове със същия лиценз) могат
да се използват при условията на Криейтив комънс.
Прочетете лиценза за повече информация.
За нас | Реклами | Интернет - новини | Статии | Архив
Към главната страница
|
|
|