|
Браузърът става по избор (1-3-2010)
Избери живот. Избери работа. Избери кариера. Избери семейство. Към началните реплики от филма "Трейнспотинг" от днес може да бъде добавена още една - избери браузър. Защото от 1 март всеки потребител, който използва операционните системи Windows XP, Windows Vista и Windows 7, ще бъде по-питан учтиво какъв точно браузър иска да използва. В момента всеки от над 90% от потребителите, работещи с някоя от тези операционни системи, бе задължен поне веднъж -при стартирането на компютъра си за пръв път - да се задоволи с някоя от версиите на Internet Explorer. Сега обаче ще му бъде предоставено правото да избира между Mozilla Firefox, Saffari на Apple, норвежкия Opera и Chrome на Google. Избор, който може да промени разположението на пазара в страните членки на ЕС, сред които е и България. Този избор обаче е малко или много нож с две остриета.
Конкуренция
Какво всъщност означава промяната за потребителите? Може би нищо чак толкова значимо, особено предвид факта, че немалка част от тях вече са открили предимствата (и недостатъците) на конкурентите на Internet Explorer. He така обаче смята Богомил Шопов от Mozilla. Правото на избор е едно от най-важните и в интернет, и извън него и сега потребителите в Европа имат възможността да го направят благодарение на борбата на много организации, защитаващи отворения уеб, казва той.
На практика Европейската комисия размаха за пореден път пръст срещу Microsoft и принуди софтуерния гигант да се съобрази с антимонополните й изисквания и да предостави правото на избор на негово величество потребителя. Иначе следваше солена глоба. От действията й обаче се появява един простичък въпрос: защо Брюксел не предприе подобни действия и срещу Apple, която използва своя браузър Saffari като браузър по подразбиране за собствената си операционна система? А същевременно задължава Microsoft да предлага софтуера на вечния си конкурент като право на избор на собствения си потребител.
Прогноза
Иначе експертите не очакват сериозни размествания на пазара на браузърите по отношение пазарния дял сред потребителите в Европа. Защото така или иначе голяма част от тях вече са направили своя избор. А според данните на Gemius у нас лидер, макар и с малка преднина, от януари тази година е Firefox c близо 45%. Във врата му диша доскорошният номер едно - Internet Explorer, c 43% пазарен дял. Останалите играчи - Saffari, Opera и Chrome, си поделят другите 12%. И какво от това?
Всъщност наистина защо е толкова важно потребителят да има такова право на избор? За всеки причината е различна. Microsoft например се опитва да засили присъствието си в интернет и да наложи своята търсачка Bing и всички останали конкурентни услуги на Google, които предлага - например картите си на света. Всички те са достъпни по един или друг начин през браузъра на компанията Internet Explorer 8. Да, може да бъдат заменени, но все пак са там. И са първият избор. Което означава например повече търсения и - изненада, повече приходи от реклама за търсачката.
Пари
При Firefox положението е подобно. Да, браузърът е безплатен. Но за да се създаде подобен продукт, трябва нещо повече от доброто желание на няколко хиляди програмисти по света - все пак хляб не можеш да си купиш само със свобода. Взаимоотношенията на Mozilla Corporation с Google не са тайна за никого. А те са доста доходоносни. Така например през 2005 г. общите приходи на корпорацията и Mozilla Foundation от платеното търсене (добре познатата празна кутийка горе, вдясно на браузъра, през която се търси в избрана от потребителя тьрсачка) са били 52.9 млн. USD. През 2008 г. цифрата вече е 78.6 млн. USD, a 91% от тях идват от Google.
При лидера в търсенето налагането на собствен браузър пък е въпрос на чест - така или иначе името на най-използваната тьрсачка в интернет може да бъде срещнато навсякъде, от мобилна операционна система през браузър до операционна система за мобилен телефон. А това са все платформи за популяризиране на услугите, които предлага компанията, както и за изява на текстовите й реклами, които носят над 90% от приходите й. А и Chrome лека-полека намери своето място в сърцата на интернет потребителите и вече е използван от над 5.6% от тях. Защото е лек и удобен, относително бърз и почти сигурен.
Сигурност
Именно сигурността е основното оръжие, на което залагат от Microsoft. На въпроса защо потребителите трябва да изберат Internet Explorer 8 от българското представителство отговориха на в. Пари с "той блокира 10 пъти повече заплахи от зловреден софтуер в сравнение с Chrome". Или поне това показва проучване на Net Applications, публикувано в началото на февруари. Може би заради това, а може би и заради огромните си предимства спрямо предшествениците си, той е браузърът, използван от 25.6% от потребители по света.
А според проучване на NSS Labs Explorer 8 е засякъл 81% от "живите заплахи" срещу Firefox 3 и неговите 27% засечени заплахи. Нелоша преднина. Остава всеки да упражни правото си на избор и да използва своя предпочитан браузър. Приятно сърфиране!
78.6 млн. USD са приходите на Mozilla 3a 2008 г. от платено търсене през браузъра Firefox
Поддръжка
Mozilla вече с поддръжка на български
* Поддръжката на български на всички продукти на Mozilla Започна официално от понеделник, 15 февруари. Това заяви Богомил Шопов от Mozilla България.
* Българските потребители могат да получават отговори на въпросите си на роден език през форума на Mozilla, на който е публикувана и секция Често задавани въпроси.
* Освен това поддръжка за всички продукти на компанията, сред които е и мейл клиентът Thunderbird, може да бъде получена през|RC канала ttmozilla.bg на сървъра irc://irc.mozilla.org, както и през Jabber на адрес mozilla.bgg conference.jabber.minus273.org.
Препечатано от pressboard.info, 1 март 2010 г.
(CC)
Тези статии (но само тези, които са собствено производство на Portal.bg или са от други сайтове със същия лиценз) могат
да се използват при условията на Криейтив комънс.
Прочетете лиценза за повече информация.
За нас | Реклами | Интернет - новини | Статии | Архив
Към главната страница
|
|
|