|
Управление с отворен код (28-6-2011)
От "Кариери.БГ"
Виктор Павлов никога не е бил в ресторантьорския бизнес. Въпреки това мажоритарният собственик и управител на софтуерната компания "Микроинвест" знае поне 10 начина, чрез които сервитьор може да открадне от клиента или от работодателя си. Той и колегите му са ги описали в нещо като наръчник. Към всеки от тях са препоръчали метод за предотвратяването му чрез програмата на касовия апарат. Тъкмо той е един от основните продукти, които произвежда "Микроинвест".
Освен в софтуер за ресторанти компанията е специализирана и разработването на програми за управление на складови наличности, магазини и счетоводно отчитане. Някои от тях, работещи под Linux, са безплатни и с отворен код. Един от най-популярните продукти на компанията - софтуер за кирилизация на телефони и мобилни устройства, също е безплатен. Той е особено разпространен в Русия, която заедно с Беларус, Украйна, Казахстан и Молдова е един от основните пазари на "Микроинвест".
За да улесни комуникацията с партньорите си в тези държави, Виктор Павлов е привлякъл в компанията няколко програмисти от Украйна и Молдова. В Молдова той смята да отвори първия чуждестранен офис на "Микроинвест". Причините са близостта до Русия и популярността на руския и румънския език там. А това е важно, защото северната ни съседка е другият силен пазар на компанията. С продукти на българската фирма работят също клиенти от Малта, Кипър, Гърция и Австрия. Макар и по-слабо, те са популярни и в страни като Кения, Танзания, САЩ и Мексико.
"Микроинвест" прави софтуер, който работи и с Linux, и с Windows, а някои версии - дори с Mac OS. Още през първата половина на 90-те години Виктор Павлов осъзнава, че трябва да се разработват програми за по-модерните операционни системи. Тогава той работи за компания, която произвежда "много иновативни за времето си продукти, но базирани на стара технология" - DOS. Неуспешният му опит да убеди собственика, че е по-добре да преминат на Windows, слага началото на "Микроинвест". Павлов и негов колега от университета регистрират компанията си с името на бивша държавна фирма, закрита през 1992 г. Започват само двамата, а впоследствие привличат и някои от съкратените от държавната компания. Днес "Микроинвест" осигурява работа на 85 служители от минимум три държави.
Някои от продуктите ви са безплатни. Каква е бизнес логиката?
Ако си свалите пиратска версия на продукт от торент сайт, почти винаги изниква някакъв проблем - не е гарантирано, че целостта й е съхранена и ще работи нормално. Много по-добър вариант е да се създаде безплатна версия на комерсиален продукт. Тогава компанията стои зад него и го поддържа. И това е логиката - продуктът е безплатен, но поддръжката се заплаща.
Този модел не е ли твърде рисков? Едва ли на всички се налага да използват допълнителните услуги, което да ви създаде приход.
Да, невинаги се налага поддръжка и това прави този бизнес модел не толкова сигурен. Но пък който иска да работи сериозно, винаги има нужда от допълнителни услуги. Представете си един супермаркет, където след токов удар спират всички компютри и касови апарати. Ако дейността е блокирана за 10 часа примерно, собственикът ще загуби много повече, отколкото ако просто плати на един сервизен инженер от компанията - производител на софтуера, да възстанови бързо цялата система. Такива неща се случват постоянно и всички те са свързани с поддръжка.
В общи линии поддръжката не е задължителна, може и да не се стигне до нея. Но ако някой иска нещо допълнително - например да направи връзка между офиси, да сложи централен сървър или пък да смени вида на документите с фирмена бланка, се обръща към нас и си плаща.
Безплатните продукти имат и имиджов ефект. Заради безплатния софтуер много руски технологични компании разбраха за съществуването на "Микроинвест" и хората там все повече ни разпознават. И заради това успяваме лесно да привлечем нови клиенти, включително за платените ни продукти.
Създадохте алтернатива на Търговския регистър във възможно най-подходящия момент. Това съвпадение ли беше или умишлено избрахте времето?
Напълно умишлено го пуснахме тогава. Просто разполагахме с технологията и успяхме да реагираме бързо. Имахме достъп до европейски сървъри, които съдържат копие на голяма част от данните на фирмите, регистрирани по ДДС. Използвахме тази база данни и създадохме приложение, чрез което достъпът до тях да се улесни.
Как смятате да печелите от него?
Целта на това приложение е основно да популяризира другите ни продукти, които са платени. Приложението доби популярност и започна да се разпространява, въпреки че няма пълните функции на Търговския регистър. Може да се използва само за проверка валидността на информацията - чрез въвеждане на ЕГН или Булстат да се разбере дали има наистина такова лице или компания. Тоест, ако някой дойде и ми даде една фактура, аз веднага мога да проверя дали тя е истинска и дали компанията, с която контактувам, е тази, за която се представя. А счетоводителите се нуждаят най-много от такава услуга, за да направят проверка дали дадена фирма е реална, или е фантом.
Цялата статия - в "Кариери.БГ"
(CC)
Тези статии (но само тези, които са собствено производство на Portal.bg или са от други сайтове със същия лиценз) могат
да се използват при условията на Криейтив комънс.
Прочетете лиценза за повече информация.
За нас | Реклами | Интернет - новини | Статии | Архив
Към главната страница
|
|
|